2011-06-04

Älskade Rebecca

I går var det dags att ta farväl av min fina syster dotter Rebecca. Begravningen ägde rum i Tölö kyrka, solen strålade och det var en fin sommardag. Enligt Rebeccas önskan skulle det vara ljusklädsel med någon rosa detalj. Och alla hade fyllt upp hennes önskan, det fanns rosa nyanser i alla de slag på oss närvarande. Rebeccas kista var målad i en svag rosa nyans och alla vackra blommor var rosa. Det fanns ett fint foto på Rebecca vid kistan precis som man minns denna sprudlande tjej. En glatt leende tjej med bus i ögonen och en rosa/vit randig top o en sjal i rosa o svart. Ni kunde inte valt bättre foto det var verkligen det bästa.

Begravningen var så fint arrangerad med musik och sång av Niklas Hocker "Hallelujah av Leonard Cohen" och Erica Elmqvist sjöng Sanna Nilsens låt "Empty room". När organisten började ceremonin med att spela "Tro", Marie Fredriksson låt så blev vi påminda av min man Runes begravning då vi hade en solist som sjöng den vackra låten. Vid avskedet tågade vi alla fram till hennes kista för att lämna en blomma och säga några ord eller bara ta på din fina kista. Jag hade med mej en tesked som jag målat hjärtan på för jag var ju hennes "Teskedsmoster" jag la också handen på kistan och viskade sov gott mitt hjärta. 

När sedan alla hennes vänner och skolkamrater började att tåga fram till kistan för att ta farväl så kunde jag inte hålla tillbaka mina tårar. Det var så fint att se alla dessa ungdomar som var berörda av vår ängels bortgång. Tack alla som har funnits vid den här underbara tjejens sida i alla år! Vi har alla fått ett vackert minne att bevara av den här busiga, sprudlande och omtänksamma tjejen. Tack Gunnel, Benny och Annika för att ni gjorde hennes önskan uppfylld och att det blev så fint.

6 kommentarer:

  1. Gråter när jag läser det här. Så vackert....Gör ont att jag inte kunde vara med. Kram Marie

    SvaraRadera
  2. Va fint du har skrivit.Man gråter med er.FY det är inte någon ålder tyvärr på henne.Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Vackert skrivet Ann-Christine... blir rörd till tårar....och finner inga ord...men sänder en styrke kram till dig o tänker på fina Rebecca <3

    SvaraRadera
  4. Tack systra min att du skriver så fint.

    SvaraRadera
  5. Fint skrivet Anki. Vackert och minnesvärt. Det kommer att ta lång tid att smälta.

    SvaraRadera
  6. Åh, Anki, i varje ord och stavelse finns tecken på hur stor din smärta och sorg är. Och teskeden med målade hjärtan på är så fint...Jag tror absolut att Rebecca skrattade uppe i sin himmel..."lilla teskedsmoster, jag visste att du skulle göra så här", sa hon alldeles bestämt, men du hörde det bara inte.

    Varm kram Anki...vi får ge styrka till varandra och kämpa på med vår saknad och sorg.
    Gunnel L

    SvaraRadera